čtvrtek 1. ledna 2015

Podmáslový chléb s cibulkou

V květnu jsem upekla svůj první kváskový chléb, byla to nehnětená Šumava, od té doby chleba téměř nekupujeme. Propadla jsem vůni čerstvě vytaženého chleba z trouby a ta jeho chuť.
 Vyzkoušela jsem řadu receptů a nejvíce se u nás (především u  mých chlapů, já raději se zrníčky) zabydlel chleba zadělávaný podmáslím.



Zde je recept:



Asi 12 hodin před zahájením pečení si připravím kvásek, na který budeme potřebovat: 


50 g kvásku (uchovám ve skleničce od výživy v ledničce)
150g žitné mouky chlebové 
100g podmáslí 
200g (ml) vody

To máme zhruba 500g kvasu, z toho si po rozkvašení odebereme zpět na další chléb asi tak 3 lžíce. 

Kvas po 12ti hodinách
  
Po 12 hodinách odebereme tři lžíce zpět do lednice a ke zbylému kvasu přidáme

cca 550g pšeničné chlebové mouky
300 ml (g) vody (podle savosti vaší mouky můžete dát méně nebo více vody)

Pak svěříme těsto robotu, aby se vše krásně propojilo a těsto necháme půl hodiny odpočívat.



Po půl hodině přidáme 

3 lžičky soli  
kmín celý (podle vaší chuti) 
můžeme přidat i semínka apod., já jsem přidala smaženou sušenou cibulku
a opět svěříme těsto robotu.


Pak si připravíme pomoučený vál a těsto ještě zpracujeme na vále. Připravíme si olejem vymazanou misku, kam dáme těsto na 2 hodiny odpočívat a zabalíme do igelitového pytlíku. po půl hodině těsto vždy několikrát přeložíme.




Po dvou hodinách stočíme těsto do vysypané ošatky a necháme kynout zhruba 2,5 hodiny. 

 


Před začátkem pečení předehřejeme troubu. Já si předehřívám troubu na 250°C asi tak na 30 min i s plechem na zapaření, kde budu vlévat vodu a plech na chleba. Po vložení chleba do trouby, chrstnu vařící vodu na spodní starý plech, zavřu a peču na 250°C asi 10 min. Otevřu, vypustím páru a vytáhnu plech ze zbytkem vody. Plech s chlebem posunu v troubě co nejníž, snížím teplotu tak na 180-200°C a peču ještě zhruba 20 min, podle kůrky a zvuku chleba. Zvoní je hotový. Chleba dáme na podložku a můžeme postříkat vodou. Krájíme asi tak až po 2-3h. Jinak si srazíme střídku




 Dobrou chuť

Žádné komentáře:

Okomentovat